Sociale media

Open the menu

Aquarius komt weer in actie voor mensen in nood op Middellandse Zee

 Reddingsschip Aquarius, een samenwerking tussen Artsen zonder Grenzen en SOS Mediterranee, vaart vanavond terug naar de Middellandse Zee om daar het reddingswerk weer op te pakken. Na meer dan een maand in de haven van Marseille te hebben gelegen komt het schip dus weer in actie voor mensen in nood op zee.

 

'De route over de Middellandse Zee is de dodelijkste ter wereld', zegt Aloys Vimard, projectcoördinator op de Aquarius. 'De afgelopen weken zijn er meer dan 700 mensen verdronken. Er zijn namelijk vrijwel geen reddingsschepen meer aanwezig om drenkelingen te redden. Daarbij voeren Europese landen niet actief opsporings- en reddingsacties uit, terwijl het onze wettelijke en morele plicht is om deze mensen te helpen.' 

L'aquarius
Aquarius in Marseille. 

 Voor het eerst in twee jaar heeft de Aquarius meer dan een maand stilgelegen. Dit is het gevolg van politieke geschillen, waarbij humanitaire organisaties op zee zijn behandeld als criminelen en geweerd uit de havens van Italië en Malta. Desondanks gaat Artsen zonder Grenzen door met het doel om drenkelingen te redden, waarbij het internationale zeerecht zal worden gerespecteerd. 'Ons doel is niet veranderd, ondanks de politiek gevoelige situatie op de Middellandse Zee. We willen voorkomen dat mannen, vrouwen en kinderen verdrinken door ze naar een veilige plek te brengen, waar primaire basisbehoeften en rechten worden gegarandeerd', aldus Vimard.

 

Dat is niet in Libië, waar mensen op willekeurige basis worden vastgezet in inhumane detentiecentra. Daar worden zij vaak het slachtoffer van geweld en uitbuiting, zoals slavernij, mishandeling en verkrachting. Hier zijn de Europese lidstaten van op de hoogte, maar toch zijn de verantwoordelijkheden van de Libische kustwacht door de EU uitgebreid. Mocht de Aquarius worden opgedragen geredde drenkelingen af te zetten in Libië dan zal het daar geen gehoor aan geven, omdat het geen veilige plek is. Wel zal alles in overleg gaan met de aanwezige verantwoordelijke maritieme overheden, uit respect voor het internationale zeerecht.